Frågor och svar

Jag har problem att registrera mig på hemsidan, vem kontaktar jag?
Kom ihåg att du inte har slutfört din registrering förrän du har bekräftat din mailadress genom att svara på det mail som skickas ut till dig efter att du har fyllt i dina uppgifter. Om du inte fått något mail, kolla skräp-posten, ibland hamnar det där. När du har bekräftat att din mailadress är korrekt så får styrelsen ett meddelande och kan godkänna din ansökan. Eftersom godkännandet behöver göras manuellt av styrelsen så kan det ibland ta några timmar. Om du har frågor, kontakta Karin i styrelsen, via mail till alt. via tel. numret som finns vid anslagstavlan i ditt trapphus.

Hur bokar man bastun?
Utanför bastun finns ett block där du skriver in vilket tid du vill boka bastun.

Hur bokar man tvättid?
Du bokar tvättid via app, dator eller på den digitala bokningstavlan utanför tvättstugan. Mer info finner du här.

Vad har jag för lägenhetsnummer?
Föreningen använder sig av det tresiffriga lägenhetsnumret, du hittar det i ditt köpekontrakt eller på tavlan i din port.

Varför finns det två olika lägenhetsnummer?
Varje lägenhet har två olika nummer, dels ett tresiffrigt nummer (nr 101-146) som tilldelades lägenheten när den byggdes. Det används inom föreningen och vid kontakter med banker och mäklare.

Sedan har skatteverket, efter beslut från Riksdagen 2006 om upprättandet av ett lägenhetsregister, infört ett fyrsiffrigt nummer som används i folkbokföringen och som är en del av din adress. Av det fyrsiffriga numret kan man utläsa på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. I vår förening är det således flera medlemmar som har samma nummer eftersom vi har flera olika gatuadresser.

På tavlorna i portarna står båda dessa olika nummer bredvid lägenhetsinnehavarnas namn.

Vi ska ha fest, behöver vi avisera om det på anslagstavlan?
Ja, det uppskattas! Generellt gäller att mellan 22:00 och 07:00 vill de flesta ha det tyst, på helgerna mellan 23:00 och 10:00. Såklart behöver man ibland kunna ha fest men visa då dina grannar den hänsynen och informera, så att de får chans att planera därefter. Sätt upp en lapp i trapphuset några dagar innan med ditt tel. nr om det skulle vara något.

Har föreningen extra förråd som man kan få hyra?
Nej, vi har ett källarförråd per lägenhet. Ett tips kan vara Pelican Self Storage som ligger ett stenkast från oss.

Finns parkeringsplats att hyra?
Inte från föreningen, men kolla med Sysslomansgaraget de har ibland platser att hyra ut.

Jag ska renovera, är det speciella tider som gäller då med tanke på ljudnivå?
Ja. Vid renovering och bullrande arbeten som tex. borrning, bilning, slipning av golv, rivning av väggar, nedtagning av kakel osv så ska det ske dagtid:

Vardagar 08.00 – 18.00
Lörd. och Sönd. 10.00 – 16.00

Tala med de som bor närmast dig eller sätt en lapp i trapphuset några dagar innan så att dina grannar vet vad som är på gång. Ska du tapetsera eller måla om så gör du givetvis det när du vill!

Hur gör man för att anmäla autogiroinbetalning av månadsavgiften?
Se sidan Månadsavgift & avier.

Finns det något digitalt forum för kontakt mellan medlemmar?
Kolla in facebooksidan "Brf Mitisgjutaren" (Obs startad av en medlem, modereras inte av styrelsen.)